پایگاه اطلاع رسانی شهرستان کلات نادری- وبلاگ گزارشگر وخبرنگار روزنامه خراسان

موضوعات این وبلاگ پیرامون اخبار و رویدادها ومسائل سیاسی -اجتماعی شهرستان کلات می باشد

خطبه های نماز جمعه شهر کلات

دوستان عزیز ضمن عذر خواهی در درج خبر خطبه های نماز جمعه این هفته شهر کلات لطفا متن خطبه های این هفته نماز عبادی -سیاسی جمعه که به امامت حجت الاسلام قلی زاده برگزار شده را در ادامه مطلب ملاحظه بفرمایید.



 

خطبه اول

الحمد لله رب العالمین نحمده علی ما اخذ واعطی ،وعلی ما ابتلی ، والبا طن لکل خفیه والحاضر لکل سریره، العا لم بما تکن الصدور، وما تخون العیون ونشهد ان لا اله غیره وان محمدا نجیبه وبعیثه و...

دعوت به تقوی از سالکی پرسیدند که «تقوا چگونه است؟» گفت: «هرگاه در زمینی وارد شدی که در آن خار وجود دارد چه می کنی؟» گفت «دامن برمی گیرم و خویشتن را مواظبت می نمایم.» گفت: «در دنیا نیز چنین کن که تقوا این گونه است» «عبدالله معتز» این سخن را به صورت زیبایی چنین بیان داشته است:
گناهان را چه کوچک یا بزرگ ترک کن که تقوا همین است. همانند کسی که از خارستان عبور می کند و از آنچه می بیند حذر می کند عمل کن.
گناهان کوچک را تحقیر مکن و کوچک مشمار که کوهها از همین سنگریزه ها تشکیل می شود.


حق الناس«جلسه 11مصادیق حق الناس-غش در معامله

در لغت به معنی پند خالص ندادن به کسی،یا ظاهر نمودن آنچه در دل است

غش؛ یعنی خیانت و این معنای جامعی است که شامل: کلاه‌برداری، تقلب، جعل‌سند، جعل‌امضا، دادن چک بدون محل و سایر راه‌های شیطانی می‌شود که متأسفانه عده‌ای از مردم به آن گرفتار هستند.

این حیله‌ها بیماری خطرناک و زشتی است که در شأن مسلمان و بازار مسلمان نیست. بعضی بیگانگان از مسلمانان پیشی گرفته و در معاملات خود کمتر کلاه‌برداری و خیانت در قراردادها می‌شوند؛ ولی جای تأسف است که بازار مسلمانان از این بیماری در امان نیست با این که اسلام به شدت با آن مخالف است.

غش بر دونوع است 1- غش خفی وآن به نحوی است که بربیننده پوشیده ومستور است: مانند آمیختن آب به شیر

2-غش غیر خفی و آن به گونه ای است که بر بیننده پوشیده نمی باشد مانند آمیختن خاک با گندم

صورت اول به اتفاق فقها حرامک است ، ولی صورت دوم حرام نیست ولکن خالی از عیب هم نمی باشد

 

قال النبی(ص) لیس من المسلمین من غشَّهم از مسلمانان نیست، کسی که با ایشان غش کند.« وسائل الشیعه ج12ص208»

 

وقال(ص) لیس منا مَن غَشَّ مسلما او ضَرَّه او کَرَه از مانیست کسی که با مسلمانی غش کند، یا به اوضرر وزیان برساند، یا این که با فریب ونیرنگ با اورفتار کند.«سفینه البحار/644(اسوه)»

قال رسول الله(ص): مَنْ غَشَّ مُسلِماً فی شَراءٍ اَو بَیْعٍ فَلَیسَ مِنّا وَ یُحْشَرُ یَومَ الْقیامَةِ مَعَ الیَهُودِ لِأنَّهُمْ اَغَشُّ الخَلقِ لِلْمُسلِمینَ هرکس در خرید و فروش در حق مسلمانی خیانت کند از ما نیست و روز قیامت با یهود محشور می‌شود؛ چون یهودیان از هرکس بیشتر به مسلمانان خیانت کرده‌اند.فقیه، ج4، ص13

 

قال رسول الله(ص): مَن باتَ وَ فی قَلبِهِ غِشٌ لِأخیهِ الْمُسْلِمِ باتَ فی سَخَطِ اللهِ و اَصْبَحَ کَذالِکَ حَتّی یَتوْبَ.     هرکس بخواهد و در دل، قصد خیانت به برادر مسلمانش را داشته باشد هموراه مورد غضب خداوند است، مگر وقتی که توبه کند. وسائل‌الشیعه، ج17، ص283
یکی دیگر از انواع غش‌های رایج این است که جنس‌های پست و درجه پایین را ته جعبه و جنس‌های خوب را روی جعبه می‌گذارند و مشتری به این وسیله گول می‌خورد. این کار نیز خیانت است.

رسول خدا(ص) در بازار مدینه به مردی برخود کرد که طعامی می‌فروخت. حضرت فرمود: طعام خوبی داری؟ قیمت آن چقدر است؟ آن‌گاه خداوند وحی کرد که زیر آن را نگاه کن! حضرت دست بردند و نگاه کردند و متوجه شدند ته آن جنس بد ریخته است. حضرت فرمودند: ما اَرَیکَ اِلّا قَد جَمَعْتَ خِیانَةً و غِشّاً لِلْمُسلِمینَ
   اِیّاکَ وَ الْغِشَّ فَاِنَّهُ مَن غَشَّ غُشُّ فی مالِه فَإنْ لَم یَکُنْ لَهُ مالٌ غُشَّ فی اَهلِهِ از تقلب و خیانت دوری کن؛ زیرا هر کس در حق دیگران خیانت کند به مالش خیانت می‌شود و اگر مال نداشته باشد به اهل و ناموسش خیانت می‌شود

خطبه دوم

     الحمدلله رب العالمین و الصلوه و السلام علی اشرف الانبیاء و المرسلین، حبیب الهنا و اله العالمین المسمی فی السماء باحمد و فی الارض ابی القاسم المصطفی محمد. صلی الله علیه و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین و لعنه الله علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین.

دعوت به تقوی در کتاب شریف «بحار الانوار» سه مرحله برای تقوا بیان شده است: 1) نگهداری نفس از عذاب جاویدان از طریق تحصیل اعتقادات صحیح2) پرهیز از هرگونه گناه اعم از ترک واجبات و انجام معاصی3) خویشتن داری در برابر آنچه قلب آدمی را به خود مشغول می سازد و از حق منصرف می کند و این تقوای خواص بلکه خاص الخاص است»

چنین مرحله ای نتیجه بینش درست آدمی نسبت به ذات اقدس ربوبی است که او را نه فقط به خاطر ترس از عذاب و یا طمع به بهشت عبادت کند چنان که مولاعلی(ع) عبادت خود را چنین توصیف می کند آنجا که می فرماید «ما عبدتک خوفا من نارک و لارغبه فی جنتک بل و جدتک اهلا للعباده فعبدتک» «من تو را از ترس آتشت و میل به بهشتت عبادت نمی کنم بلکه چون تو را شایسته پرستش یافتم به عبادتت پرداختم.»

     الحمدلله رب العالمین و الصلوه و السلام علی اشرف الانبیاء و المرسلین، حبیب الهنا و اله العالمین المسمی فی السماء باحمد و فی الارض ابی القاسم المصطفی محمد. صلی الله علیه و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین و لعنه الله علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین.

دعوت به تقوی در کتاب شریف «بحار الانوار» سه مرحله برای تقوا بیان شده است: 1) نگهداری نفس از عذاب جاویدان از طریق تحصیل اعتقادات صحیح2) پرهیز از هرگونه گناه اعم از ترک واجبات و انجام معاصی3) خویشتن داری در برابر آنچه قلب آدمی را به خود مشغول می سازد و از حق منصرف می کند و این تقوای خواص بلکه خاص الخاص است»

چنین مرحله ای نتیجه بینش درست آدمی نسبت به ذات اقدس ربوبی است که او را نه فقط به خاطر ترس از عذاب و یا طمع به بهشت عبادت کند چنان که مولاعلی(ع) عبادت خود را چنین توصیف می کند آنجا که می فرماید «ما عبدتک خوفا من نارک و لارغبه فی جنتک بل و جدتک اهلا للعباده فعبدتک» «من تو را از ترس آتشت و میل به بهشتت عبادت نمی کنم بلکه چون تو را شایسته پرستش یافتم به عبادتت پرداختم.»

 

[ ۱۳٩۱/۱/٢٧ ] [ ٤:٠۱ ‎ب.ظ ] [ خبرنگار ]

[ نظرات () ]